Tajemnicze znikanie pieniędzy z karty

Karta kredytowa – kilka uwag

Najważniejsze, jeszcze przed zdecydowaniem się na konkretną kartę kredytową, jest dokładne przeanalizowanie warunków, na jakich zostanie nam ona udzielona. Umowa o kartę kredytową jest bardzo ważnym dokumentem zawierającym podstawowe zasady obowiązujące obie strony. Warto skrupulatnie przestudiować sobie regulamin korzystania z takiej karty, ponieważ znajdziemy w nim bardzo istotne informacje, które być może w przyszłości uchronią nas przez błędnymi i pochopnymi decyzjami. Często pomijaną kwestią przez klienta (a to jest poważny błąd) jest tabela opłat i prowizji. Dopiero zestawienie tych trzech elementów (umowa, regulamin i tabela) pozwolą nam na pełne rozeznanie się w sytuacji.

Dokładne przeanalizowanie tych dokumentów pozwoli nam stwierdzić na przykład, że bank, w niektórych sytuacjach, nie nakłada żadnych opłat za korzystanie z karty. Może to dotyczyć tylko transakcji dokonanych na terenie kraju. Dzięki temu będziemy świadomi, że wszelkie przewalutowanie transakcji niosło będzie ze sobą dodatkowe opłaty prowizyjne. Trzeba pamiętać, że wysokość takich opłat prowizyjnych nie są stałe.

Zgodność zestawień z wydatkami

Dokonując płatności za pomocą karty powinniśmy otrzymywać zestawienie operacji. Jednak to bank sam decyduje, kiedy takie właśnie zestawienie nam udostępni. Mniej więcej raz na miesiąc placówka powinna nam je przesłać, a kiedy je otrzymamy możemy na spokojnie sprawdzić informacje w nim zawarte. Kiedy dopatrzymy się jakichkolwiek nieprawidłowości, powinniśmy zgłosić to do banku nie przekraczając terminu wyznaczonego w umowie.

A co jeśli w zestawieniu widnieją operacje, których nie dokonaliśmy? Wówczas klient ma 14 dni od otrzymania zestawienia na poinformowanie banku o zaistniałych problemach. Placówka powinna rozpatrzyć takie zgłoszenie niezwłocznie. Jeżeli przegapimy moment i nie zgłosimy zastrzeżeń do banku, mamy obowiązek pokryć wszelkie naniesione na zestawieniu opłaty.

Co jeśli zgubimy kartę bądź ktoś ją nam ukradnie?

W sytuacji, gdy zorientujemy się, że ktoś ukradł nam kartę lub ją zgubiliśmy, musimy jak najszybciej zgłosić to do banku. Potrzebny nam będzie wówczas numer do banku, a jeśli incydent taki miał miejsce za granicą – numer jednostki, która umożliwi zastrzeżenie karty. Numery te łatwo odnaleźć w Internecie lub ustalić drogą telefoniczną.

W sytuacji takiej liczy się każda minuta, a zwłoka działa na naszą niekorzyść. W momencie, gdy zastrzeżemy kartę bank ma obowiązek ją zablokować tak, by osoby trzecie nie mogły z niej korzystać. Kiedy bank nie zablokuje karty będzie odpowiedzialny za uiszczenie wszelkich opłat wynikających z korzystania z niej od momentu zgłoszenia zaginięcia. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli do skorzystania z naszej karty kredytowej potrzebny jest numer PIN i został on użyty podczas kradzieży, bank nie będzie zobligowany do zwrócenia nam kosztów. Kod PIN należy tak zabezpieczyć, aby nie wpadł w nieodpowiednie ręce. Ważne jest także, że jeśli odnajdziemy zaginioną kratę, na przykład na dnie walizki lub w trzeciej torebce, nie możemy dokonywać z niej transakcji bez zgłoszenia tego bankowi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>