Jakie mamy prawa przy kredycie konsumenckim?

Ci, którzy posiadają już kredyt konsumencki, niekoniecznie wiedzą, że należą im się prawa wynikające z samej umowy kredytowej, jak i te gwarantowane przez prawo bankowe i ustawę o kredycie konsumenckim, która dotyczy kredytów i pożyczek konsumenckich, które mieszczą się w kwocie 80 tysięcy złotych, a spłata zobowiązania rozłożona jest na dowolny okres.

Zasady te dotyczą pożyczek gotówkowych, kredytów samochodowych, a także pożyczek na zakupy ratalne oraz zobowiązań hipotecznych. Nie obowiązuje ona jednak w przypadku bezodsetkowych kredytów, tych na rachunkach oszczędnościowo-rozliczeniowych, a także odroczeń stałych płatności za usługi.

Jestem konsumentem – jakie mam prawa?

Do naszych głównych praw zaliczyć możemy nieudzielenie zgody na wykorzystywanie naszych danych osobowych do celów marketingowych. Możemy także zastrzec swoje dane, dzięki czemu nie będziemy „nękani” ciągłymi telefonami odnośnie nowych ofert i promocji produktów bankowych. Co ważne, takie posunięcie nie może wpłynąć na decyzję banku w sprawie naszego wniosku.

Umowa kredytowa powinna zawierać kilka obowiązkowych informacji, które dotyczą wysokości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, opłat, prowizji, kosztów dotyczących kredytu, sumie wszelkich opłat, zasadach na jakich mamy spłacać zobowiązanie i terminach rat. Warto zwrócić uwagę na to, czy wszystkie te elementy zawarte są w umowie. Jeżeli nie, jej zapisy ulegają zmianie. Możemy wówczas ubiegać się o możliwość spłacenia kredytu bez odsetek i innych ukrytych kosztów. Podobne prawo przysługuje nam wówczas, gdy bank źle naliczy roczną rzeczywistą stopę oprocentowania, tak zwane RRSO.

Przysługuje nam również prawo do przedterminowej spłaty kredytu lub tylko jego części, oczywiście bez dodatkowych kosztów. Bank nie ma prawa żądać wtedy od kredytobiorcy żadnych dodatkowych opłat czy też prowizji. Nie mogą być także naliczane żadne dodatkowe odsetki. Jeszcze przed podpisaniem umowy możemy spróbować negocjować z bankiem jej warunki. Nie zawsze jednak kończy się to pójściem na rękę ze strony placówki finansowej.

Natomiast, po podpisaniu umowy, możemy skorzystać z prawa do renegocjacji. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy mamy na przykład problem z terminowym spłacaniem zobowiązania. Nie pozostaje nam wtedy nic innego, jak rozsądnie porozmawiać z przedstawicielem banku i próbować dość do konsensusu, którym może być na przykład zmniejszenie comiesięcznych rat. Kredytobiorcy przysługuje oczywiście o wiele więcej praw, niż te wymienione wyżej. Aby się więcej dowiedzieć należy sięgnąć do ustawy o kredycie konsumenckim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>